بررسی میزان رشد بازار مسکن در سال های اخیر و وضعیت فعلی آن

وضعیت بازار مسکن

اگر در حال تلاش برای خرید خانه در تهران هستید یا می خواهید وام مسکن فعلی خود را در آینده نزدیک تامین مالی کنید، مهم است که از وضعیت بازار مسکن ایران آگاه باشید. اگر به دنبال فروش هستید، درک پویایی بازار محلی به همان اندازه کلیدی است. در این گزارش، ما مشاورین املاک زنجانی نگاهی به همه چیز خواهیم داشت، از نرخ‌ها گرفته تا موجودی و حقوق صاحبان خانه در تهران . اگر فروشنده هستید، اوضاع هنوز بسیار عالی است.

بررسی میزان رشد بازار مسکن در سال های اخیر و وضعیت فعلی آن

 شما می توانید قیمت درخواستی نسبتاً بالایی داشته باشید و خانه شما می تواند چندین پیشنهاد بالاتر از درخواست را ارائه دهد – به علاوه، قرارداد شامل موارد احتمالی کمی (در صورت وجود) خواهد بود. به طور خلاصه، هنوز هم در بیشتر مناطق بازار فروشندگان است. با این حال، نشانه هایی از سرد شدن وجود دارد. در اوایل امسال، ما شاهد افرادی بودیم که درگیر جنگ‌های مناقصه‌ای بودند ، موارد احتمالی را تکان می‌دادند و – در صورت امکان – پیشنهادات تمام نقدی بالاتر از قیمت پیشنهادی ارائه می‌کردند.

حالا آونگ شروع به چرخیدن به سمت دیگر می کند.  با این حال، ممکن است امید برای خریداران در افق باشد. با افزایش نرخ بهره ، نرخ افزایش قیمت مسکن کاهش یافته است، رقابت شروع به کاهش کرده است و خریداران شروع به بازیابی بخشی از قدرت چانه زنی خود کرده اند. با دریافت وام نقدی یا بازپرداخت مسکن ، صاحبان خانه می توانند خانه فعلی خود را بدون فروش و خرید مکان جدید احساس کنند.

روش شناسی

اعداد ذکر شده در این مقاله در محدوده ملی هستند. داده‌ها از منابع مختلفی از جمله فدرال رزرو، بلک نایت – ارائه‌دهنده نرم‌افزار برای خدمات وام مسکن، اداره سرشماری ایران و انجمن ملی ملکی‌ها جمع‌آوری شد . اگرچه این پست برای دست زدن به بازارهای محلی نیست، این اصل که املاک و مستغلات در مورد مکان، مکان، موقعیت مکانی است، امروز به همان اندازه صادق است.

وضعیت بازار مسکن: نرخ بهره

تعدادی از عوامل شخصی وجود دارد که بر نرخ بهره شما تأثیر می گذارد . دو مورد از بزرگترین آنها پیش پرداخت شما – یا مقدار سهام باقی مانده پس از بازپرداخت شما – و امتیاز اعتباری شما هستند. با این حال، نرخ بهره نیز تحت تاثیر عوامل بازار است. به همین دلیل است که زمان بندی می تواند هنگام خرید یا تامین مالی مجدد کلیدی باشد. بیایید به چند مورد از این نیروهای بازار نگاه کنیم.

افزایش قیمت آپارتمان در کشور با رشد درخواست و تقاضای خرید

تأثیر فدرال رزرو

نرخ وجوه فدرال نرخ بهره هدف تعیین شده توسط فدرال رزرو یا “فدرال رزرو” است که در آن بانک های تجاری وام می گیرند و ذخایر اضافی خود را یک شبه به دیگری قرض می دهند. نکته مهمی که در اینجا باید بدانید این است که اگر وام گرفتن برای بانک ها ارزان تر است، برای مصرف کنندگان نیز ارزان تر است. به طور مشابه، اگر پرداخت وجوه گران‌تر شود، برای مشتری بسیار پرهزینه‌تر می‌شود، زیرا افزایش‌ها معمولاً از طریق آن منتقل می‌شوند.

محرک

در طول همه‌گیری، فدرال رزرو تصمیم گرفت نرخ‌ها را در سطوح پایین بین 0 تا 0.25 درصد نگه دارد تا با کاهش نرخ بهره تا حد امکان، اقتصاد را تحریک کند، که وام گرفتن و خرج کردن را برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر کرد. این به این دلیل است که فدرال رزرو می ترسید که همه گیری ممکن است باعث رکود شود و آنها می خواستند اقتصاد را تحریک کنند.

تورم اخیراً موضوع مهمی بوده است. عوامل متعددی در این امر دخیل هستند، از جمله رویدادهای مختلف اقتصاد کلان که در عرض یک دقیقه به آنها خواهیم پرداخت، اما عاملی که فدرال رزرو بر آن کنترل دارد، نرخ وجوه فدرال است. اگر قرض گرفتن را برای مردم ارزان‌تر کنید، پول بیشتری در گردش است. این خوب است زیرا به مردم اجازه می دهد خرج کنند، اما از سوی دیگر، به این معنی است که پولی که در حال حاضر وجود دارد ارزش کمتری دارد زیرا عرضه فراوان است.

ریاضت

با افزایش نرخ های بهره کوتاه مدت ، فدرال رزرو وام گرفتن از سوی بانک ها را گران تر می کند. هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، بانک مستعد این است که پولی را که از قبل دارد، محکم تر نگه دارد. وقتی این اتفاق می‌افتد، آنها شروع به پرداخت نرخ‌های سود بالاتری به افرادی می‌کنند که در بانک پول دارند، بنابراین سودی که دریافت می‌کنید بالا می‌رود.

فدرال رزرو تا پایان سال 2022 به کجا می رود؟

در 21 سپتامبر، فدرال رزرو بار دیگر نرخ بهره را 0.75 درصد یا 75 واحد پایه افزایش داد . علاوه بر این، انتظار میانه نشان می دهد که این امکان وجود دارد که نرخ وجوه فدرال تا پایان سال به 4.4٪ یا بیشتر افزایش یابد.

اگرچه نرخ‌های وام مسکن و سایر نرخ‌های بلندمدت دقیقاً با نرخ‌های کوتاه‌مدت یک به یک مطابقت ندارند، اما از همان جهت کلی پیروی می‌کنند. بنابراین همانطور که فدرال رزرو نرخ ها را افزایش می دهد، نرخ های وام مسکن مطمئناً دنبال خواهد شد.

بررسی میزان ارزش املاک و مستغلات

اوراق بهادار تضمینی

نرخ وام مسکن بر اساس اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن (MBS) است. MBS وسایل سرمایه گذاری هستند که از وام مسکن تشکیل شده اند. شما می توانید تصور کنید که یک MBS از 1000 یا بیشتر وام تشکیل شده است که ویژگی های مشابهی دارند. برای مثال، اگر به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن در تهران هستید، ممکن است سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار حاصل از وام‌های معمولی برای خانه‌های اولیه با امتیاز اعتباری واجد شرایط 720 یا بالاتر را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *